Rislåknuten

Rislåknuten er et flott utsiktspunkt som ligger øst for bygda Senumstad i Birkenes. Her kan man nyte en fantastisk utsikt over både fjell og hav. Den bratte stigningen starter i bunnen av elvedalen hvor Tovdalselva flyter forbi. Gjennom den skogkledde dalsiden går turen opp til et åpent heielandskap med værslitte svaberg og kronglete furutrær. Rislåknuten står opp som en markant topp på heia.

På 60-tallet var noen spenstige gutter fra bygda på skitur her oppe. De satte utfor fjellsidene i den dype snøen og hoppet på de store skavlene. Dessverre gikk det galt for den ene. Erik brakk lårhalsen og ble liggende i snøen. Men kameratene visste råd. De fikk hentet ei bølgeblikkplate fra ei uteløe i nærheten. På denne glatte plata bandt de fast kameraten og startet en halsbrekkende aketur ned dalsiden. Tenk på denne historien når du går ned de bratte bakkene til Vinterstøa fra Rislåknuten! Erik går på tur til Rislåknuten den dag i dag, så turen endte godt for alle guttene.

Adkomst:

a) Rislåløypa starter ca 900 m nord for Senumstad bru. Løypa følger skogsbilveien oppover et godt stykke før den går over i mindre sti. Det første utsiktspunktet man kommer til er Hengeknuten. Her kan man skue nedover og oppover langs Tovdalselva og se ned på de idylliske bygdene Senumstad og Rislå. Herfra går merket sti i lett og åpent skogsterreng inn mot Rislåknuten.

b) Det andre alternativet starter ca 200 m sør for Senumstad bru ved Vinterstøa. Løypa følger skogsbilvei oppover et godt stykke før den tar til venstre over ei lita bru og følger merket sti opp til toppen.